Onderzoek & wetenschap

Schrijven over onderzoek en wetenschap is een specialisme binnen het schrijversvak. EffectieveTekst.nl helpt u bij het maken van begrijpelijke onderzoeksverhalen.

Ik heb ervaren dat degene die onderzoek uitvoert binnen een organisatie, meestal niet degene is die erover communiceert. Ik heb ook gemerkt dat het voor degenen die er wel over communiceren, vaak moeilijk is om inzicht te krijgen in de onderzoeksprojecten.

Welke onderzoeken lopen er? Welke problemen lossen die op? Wat zijn uitkomsten, uitgelegd in begrijpelijke taal? En hoe kunnen we deze informatie inzetten om onze corporate communicatie te versterken en onze missie te onderstrepen?

Wilt u deze vragen beantwoord zien? EffectieveTekst.nl helpt graag. (Zie portfolio voor voorbeelden.) Hieronder enkele mogelijkheden waarop u wetenschapscommunicatie kunt inzetten: extern en intern.

Voor externe communicatie:

  • Een persbericht of nieuwsbericht over onderzoeksresultaten of nieuwe wetenschappelijke projecten om stakeholders te informeren; eventueel aangevuld met een korte tekst voor uw nieuwsbrief en sociale media.
  • Een verzameling ultrakorte teksten (50 woorden of minder) over complexe projecten, voor divers gebruik (zoals een jaarverslag, infographic, et cetera).
  • Een achtergrondartikel gebaseerd op een interview, om bepaald onderzoek duiding te geven.

Voor interne communicatie: 

  • Een overzicht met korte begrijpelijke teksten over alle onderzoekslijnen die plaatsvinden binnen uw organisatie.
  • Een begrijpelijke basistekst over een specifiek project, waardoor communicatieadviseurs de inhoud, de betekenis en de grenzen van een onderzoek kunnen duiden (en het project kunnen plaatsen binnen de communicatiestrategie).
  • Een interview gebaseerd op een gesprek met bijvoorbeeld de onderzoeksmanager, waaruit blijkt wat de onderzoeksvisie is, hoe die bijdraagt aan de missie, en welke projecten prioriteit hebben en waarom.
  • Een reportage over (de uitvoering van) een wetenschappelijk onderzoek voor niet-wetenschappelijke collega’s, voor meer inzicht in en verbinding tussen verschillende afdelingen. Omgekeerd kan trouwens ook: een reportage over de ontwikkeling van communicatiecampagnes voor wetenschappelijke collega’s.

Vrijblijvend contact

Heeft u inspiratie opgedaan? Of andere behoeften voor uw organisatie? Neem gerust vrijblijvend contact op.

    Uw naam


    .